Графік роботи
Пн — Пт 09:00 — 19:00
Сб 10:00 — 18:00
попередній запис
Top

Як перевірити датчик розподільного валу?

Як перевірити датчик розподільного валу мультиметром

На якість функціональності будь-якого двигуна внутрішнього згоряння впливає точність синхронізації деталей розподільчого механізму. За їх дисбаланс відбувається порушення фаз газорозподілу, яке призводить до збою робочого режиму двигуна або до необхідності заміни клапанів.

Отже, розберемося в тому, що таке датчик розподільного валу (ДПРВ), який бере активну участь у налаштуванні фаз газорозподілу. Функціональним призначенням даного технічного пристрою є визначення кутового розташування валу, що займає певний проміжок часу. Після зняття цих даних пристрій транспортує їх на ЕБУ транспортного засобу, за допомогою якого здійснюється розрахунок періодів упорскування/випуску. В результаті єдина дія, за яку відповідає датчик розподільного валу – це коректна робота команд електронного блоку управління щодо функціональності паливної та вихлопних систем.

Формування основної функції газорозподільної системи обумовлюється положенням коленвала, від позиції якого розподільними валами відбувається опускання клапанів за рахунок роботи штовхачів. На які фактори впливає датчик розподільного валу? На правильність упорскування в циліндри та випуск у вихлопний колектор з урахуванням розташування клапанів, що визначається обертанням розподільних валів. Без цього пристрою ЕБУ не зможе зчитувати інформацію про розташування клапанів, що призведе до збоїв у функціональності ДВС. Відповідно, можна сказати, що однією з невід’ємних частин газорозподільного механізму є датчик оборотів розподільного валу. При виході з ладу датчика або при некоректній роботі проводиться його заміна. Розберемося в ознаках його поломки та способах діагностики.

Де знаходиться датчик розподільного валу?

Для перевірки цього пристрою важливо розуміти його місце локалізації. Особливе значення має кількість клапанів у схемі газорозподільного механізму. На восьмиклапанних моторах ДПРВ розташування датчика розподільного валу знаходиться в торцевій частині ГБЦ. Призначення ДПРВ аналогічне і на моторах з шістнадцятьма клапанами, в яких датчик також розташовується на ГБЦ, але вже значно ближче до перших циліндрів. Така локалізація датчиків розподільних валів характерна для багатьох марок транспортних засобів різних виробників. Це пояснюється легким доступом до самого датчика, а у разі потреби, проведення його безпроблемної заміни.

Принцип роботи датчика розподільного валу

Для того, щоб визначити некоректну роботу пристрою, слід розуміти, як функціонує ДПРВ. Як зазначалося раніше, наслідки неповноцінної чи неправильної роботи датчика негативно відбиваються на функціях двигуна внутрішнього згоряння, які від інших систем. Багатьом автовласникам відомо, для чого потрібен датчик розподільного валу, але не кожен з них розуміє принцип його функціонування. В його основу покладено відомий у науковому світі ефект Холла. Робота датчика здійснюється за рахунок перетворення магнітного поля в незначній за рівнем напруги електричний імпульс. Забезпечує цей процес металевий зуб, розташований на валу, який під час кожного обороту при досягненні близькості з ДПРВ змінює його магнітне поле. Коли на поверхні датчика розподільного валу знаходиться олія, відбуваються похибки у зміні поля, що впливає на кінцевий результат імпульсу електричного струму. Зміни, що утворюються за такої ситуації, передаються на електронний блок управління.

Роблячи висновки з вищевикладеної інформації, легко здогадатися у тому, що станеться у разі відключення датчика распредвала. Цей пристрій встановлює лише один показник визначення або спростування місця розташування працюючого поршня в першому циліндрі в мертвій зоні. На ці дані спирається робота ЕБУ. Якщо показники некоректні або просто відсутні, подача палива буде відбуватися в аварійному режимі попарно-паралельного типу. За такої помилки відбувається зменшення показників ДВЗ, що негативно позначається на потужності та збільшенні витрати палива. У моторах дизельного типу даний датчик контролює розташування поршнів, які функціонують не тільки в першому, а у всіх циліндрах.

Які фактори вказують на несправність датчика розподільного валу?

Існують стандартні ознаки, якими можна виявити вихід із ладу датчика распредвала. Але важливо розуміти, що вони можу вказувати і на низку інших видів несправностей. Тому фахівці рекомендують перевіряти датчик розподільного валу, використовуючи тестер або осцилограф. Але в першу чергу слід ознайомитися з ознаками даного виду несправності:

  1. Необхідність більшої кількості часу для запуску стартера, незалежно від того, холодний він або прогрітий.
  2. Наявність плаваючих обертів за будь-якого режиму роботи ДВС, якщо функціонує датчик. Ця ознака проявляється на холостому ходу і швидкості.
  3. При скиданні педалі акселератора заглушується двигун. Це говорить про те, що потрібна діагностика розподільного валу з використанням мультиметра.
  4. Зменшення динамічних властивостей транспортного засобу за рахунок уповільненої реакції системи упорскування.
  5. Збільшення витрати палива в середньому на 10-20% також є однією з ознак несправності датчика розподільного валу.
  6. Активізація індикатора Check Engine на панелі приладів транспортного засобу. Це може стосуватися датчиків всіх валів, тому правильно виявити несправність можна лише за допомогою осцилограми датчика колінвалу та розподільного валу.

Що стосується перелічених вище ознак, то варто відзначити, що вони є більш вираженими не для моторів, що працюють на бензині, а для ДВС в автомобілях з газобалонним обладнанням. Якщо транспортний засіб оснащений таким обладнанням, то поява помилки датчика положення розподільного валу може призвести до прояву всіх перерахованих вище симптомів. У такому стані не варто експлуатувати транспортний засіб. В результаті, знаходячись у пошуках відповіді на питання, чи можна їздити без датчика розподільного валу, варто зробити висновки: якщо в автомобілі двигун бензинового типу, його експлуатація допускається, але не рекомендується; якщо авто оснащено дизельним мотором чи газобалонним устаткуванням, його використання категорично заборонено. Фахівці рекомендують дотримуватись цих умов для того, щоб надалі можна було уникнути дорогого ремонту двигуна внутрішнього згоряння.

Алгоритм перевірки технічного стану датчика розподільного валу

Насамперед слід здійснити перевірку стану корпусу ДПРВ. Його місце локалізації знаходиться в кільці ущільнювача, що забезпечує його надійну фіксацію. Якщо і корпус, і ущільнювач без пошкоджень, тоді важливо обстежити механізм виявлення підтікань мастила. Масло починає підтікати з-під датчика розподільного валу тому, що пошкоджений задній сальник коленвала. Технічна рідина стікає по стику коробки передач і двигуна, внаслідок чого забруднюється ДПРВ, що призводить до погіршення його технічних характеристик. Якщо виявити зовнішні ознаки не вдалося, але все одно функціонування датчика розподільного валу порушено, то причиною цього може стати розпинання. За відсутності з’єднання в контактній групі електронний блок керування не отримує електричного імпульсу. Наступним кроком вважається перевірка з використанням осцилографа чи класичної моделі мультиметра. Вивчимо детальніше кожен із них.

Алгоритм продзвонювання датчика розподільного валу за допомогою мультиметра

Насамперед потрібно вимкнути роз’єм контактної групи. Далі потрібно буде демонтувати болт, який фіксує ДПРВ на моторі. Після цього, за допомогою мультиметра, перевіряється датчик положення розподільного валу, у послідовному виконанні наступних маніпуляцій:

  1. Проводиться перевірка на предмет надходження харчування до контактної фішки. Для цього потрібно підключити живлення від акумуляторної батареї та потім провести відповідні виміри на фішці. За його відсутності важливо розуміти, як перевірити проводку датчика розподільного валу, оскільки проблема поломки може бути пов’язана саме з нею.
  2. До датчика розподільного валу підключають напругу не більше 12-12,5 вольт. Якщо в такій ситуації датчик не запрацював, тоді це означає, що він вийшов із ладу остаточно.
  3. За умови наявності живлення, що подається на пристрої, але в межах не більше 90% від загальної напруги, збільшується опір самого ДПРВ, що, у свою чергу, веде до демонстрації некоректних показників.
  4. Прикладається до торцевої частини датчика розподільного валу предмет з металу і проводяться повторні виміри напруги на виході. Якщо його показники в межах 0,4 вольт, а при використанні металевого предмета вони відновлюються до початкових вимірювань, це вказує на вихід з ладу деталі, яку необхідно терміново замінити.

Важливо знати, що процес підключення ДПРВ має кілька контактів, що позначаються такими літерами:

  • А – провід, що забезпечує відправлення низьковольтного сигналу;
  • В – провід для подачі живлення на датчик;
  • С – провід, який використовується для підключення маси.

Це класичний варіант позначень дротів, але у різних марках авто вони можуть відрізнятись. Тому важливо заздалегідь уточнювати цю інформацію, використовуючи технічний мануал до автомобіля.

Синхронізація датчиків колінвалу та розподільного валу з використанням осцилографа

За допомогою осцилографа можна перевірити, чи існує передача сигналів датчиком на електронний блок керування чи ні. Такий спосіб займає більше часу і кожен має у доступі даний діагностичний прилад. Фахівці рекомендують своєчасно скористатися приладом, ніж потім застосовувати способи, які дозволять обдурити датчик розподільного валу. Це можна зробити лише підключивши замість нього аналогові моделі цифрового перетворювача, але варто відзначити, що не кожному автовласникові це під силу. Осцилограф підключається до ДПРВ для зняття осцилограми датчика, коли двигун працює.

При повноцінному функціонуванні пристрою осцилограма рівна з одним піком, що випадає на ділянці, який утворюється кожним наступним оборотом распредвала. Цей пік показує, що проводиться фіксація ДПРВ руху металевого зуба, при цьому йде чітка передача сигналу на ЕБУ. Для визначення того, як працює датчик положення розподільного валу таким методом, також використовується емулятор осцилографа, який встановлений на ноутбуці.

В результаті можна виконати самостійну діагностику ДПРВ та за необхідності провести його заміну. Важливо розуміти, де стоїть датчик положення розподільного валу, розбиратися в його штатних характеристиках та ознаках поломки. При цьому рекомендується завжди мати в наявності осцилограф або компактний мультиметр.

❶ Де знаходиться СТО Gepard?
Ми знаходимося на вул. Льва Толстого, 63 і Кільцева дорога,4б.
❷ Як зв'язатися з Вами?
Ви можете зателефонувати нам за телефонами:
098-554-99-55 - Окружна
095-554-99-77 — Центр
❸ З якими марками авто працює?
Ми працюємо майже з усіма марками автомобілів
❹ Які ваші головні принципи?
Наші основні принципи - це якість і безпека.
Оберіть мову сайту