Покоління газового обладнання (ГБО)
Зміст:
Насправді газобалонне обладнання не ділиться по поколінням, оскільки ця технологія розвивалася рівномірно та постійно. На початку дев’яностих років минулого століття на ринок колишнього СНД ринув потік уживаних автомобілів імпортного виробництва. Деякі моделі були обладнані газобалонним обладнанням. Комплектам ГБО придумали так звані покоління, і ці комплекти по поколінням стали класифікувати відповідно до року випуску автомобіля. У кожного покоління є лише дві відмінності: спосіб доставки газомоторного палива в камеру згоряння, і яким чином упорскується.
ГБО 1 покоління
Спочатку газобалонне обладнання стали встановлювати на автомобілі ще в Третьому рейху. Принцип дії даного ГБО був такий: природний газ подавався в камеру згоряння за допомогою розряджання, яке виникало у впускному колекторі силового агрегату. Такий спосіб подачі палива був простим та надійним.
ГБО 1 покоління включало наступні елементи: газовий балон, трубопровід, редуктор вакуумного типу (одночасно грав роль випарника, і був оснащений рідинною системою охолодження), живильною трубкою. Живильна трубка була інтегрована безпосередньо в карбюратор, мала кілька гвинтів для регулювання подачі палива.
У момент пуску силового агрегату у впускному колекторі утворюється розріджене повітря, що впливає на редукторну мембрану. За допомогою цієї мембрани відкривається подача палива, і газ по трубці живлення надходить в карбюратор. Пізні моделі ГБО 1 покоління були обладнані запірною електромагнітною арматурою, яка отримувала електричні сигнали від системи запалення. Такий підхід дозволив суттєво прискорити реакцію редукторного пристрою та підвищити ефективність роботи ГБО. Види ГБО наступних поколінь удосконалювалися саме у цьому напрямі: швидкість подачі палива ставало точнішою та швидшою.
ГБО 2 покоління
З появою моновпорскування, газобалонне обладнання було адаптоване і для використання в даних паливних системах. Моновприск функціонує без карбюратора, тому друге покоління ГБО було доповнено газовим змішувачем. Цей елемент встановлюється перед впускним патрубком у спеціальному резервуарі. У такій системі, підходячи до впускного колектора, газоповітряна суміш повністю сформована в необхідній пропорції і готова до роботи. Дана конструкція обладнана зворотним клапаном, що виконує ще й протипожежну функцію.
Друге покоління ГБО включало емулятор бензинових форсунок, що дозволяло працювати в обхід бортового комп’ютера. Також у конструкцію цієї системи входив регулятор (дозатор) газомоторного палива, і цей елемент найчастіше встановлювався безпосередньо перед змішувачем. Дозатор був оснащений власним контролером, за допомогою якого здійснювалося диференційоване керування цим елементом. Контролер отримував імпульси від сенсорів двигуна і точно визначав яку порцію газу необхідно подати до змішувача.
ГБО 3 покоління
Газобалонне обладнання 3 покоління повністю імітувало упорскування палива бензинового силового агрегату. У третьому поколінні вже використовувалися газові форсунки механічного типу, і вони встановлювалися не у впускному колекторі, як у випадку з моноуприскуванням, а на кожному циліндрі. Управлялися форсунки за допомогою підвищеного тиску.
ГБО 3 покоління хоч і було просунутим, та його робота була досить інертною. Справа в тому, що електричний контролер набагато швидше регулює подачу газомоторного палива, ніж це робить механічна газова форсунка. Використання механічних дозаторів збільшує час відгуку педалі газу, чого немає у системах з контролером. У цій ситуації напрошувалося рішення – безпосередньо пов’язати роботу механічних газових форсунок з електричним контролером і зробити це за допомогою електронного блоку управління.
ГБО 4 покоління
У ГБО 4 покоління було виправлено всі недоліки, які у попередніх системах. У четвертому поколінні вже використовувався електронний блок, за допомогою якого здійснювалося керування електромеханічними форсунками. В ЕБУ також сходилася вся інформація від численних сенсорів, що дозволяло гнучко керувати подачею газу до циліндрів. Ефективність роботи ГБО 4 покоління залежить від прошивки електронного блоку управління.
ГБО 5 та 6 покоління
Газобалонне обладнання п’ятого і шостого покоління передбачає подачу рідкого газомоторного палива в камери згоряння. Якщо в п’ятому поколінні використовуються ті самі газові форсунки, то в шостому поколінні звичайні бензинові форси можуть працювати з рідким газомоторним паливом. У цих системах відсутній редукторний пристрій, і він замінений електронним блоком управління, який прошити спеціалізованим ПЗ.
У комплект ГБО 5 та 6 покоління був доданий насос та РД. Регулюючий пристрій доповнено клапаном типу перепуску. Таке технічне рішення дозволяє перенаправити назад у резервуар надлишки газомоторного палива, за принципом обороти, як на бензиновому чи дизельному автомобілі. Газобалонне обладнання п’ятого і шостого покоління працює точніше і швидше, практично без втрати потужності. Наявність цього ГБО дозволяє їздити і на бензині.