Пристрій ходової частини автомобіля
Надзвичайно важливим елементом будь-якого транспортного засобу, що забезпечує його рух, є ходова частина. Звичайно, високу значущість також має двигун, генератор, трансмісія. Але саме функціональність ходової частини машини забезпечує перетворення енергії від моменту, що крутить, безпосередньо в рух. Елементи ходової частини обертають колеса, що забезпечує пересування транспортного засобу.
Але не варто забувати про те, що цей вузол характеризується виконанням інших завдань. Ця стаття допоможе вам розібратися з особливостями, схемами ходової частини та її функціональністю.
Ходова частина автомобіля: що це таке?
Під ходовою частиною розуміють комплекс певних деталей, що забезпечують пересування автомобіля. Ще одним функціональним призначенням даної системи є погашення вібрацій, тому що дороги далеко не завжди мають ідеально рівне покриття. Така особливість дозволяє не лише підвищити зносостійкість інших деталей транспортного засобу, а й суттєво підвищує рівень комфорту пасажирів та водія.
Процес гасіння вібрації здійснюється за рахунок переміщення коліс вертикально за нерівностями дорожнього покриття. В результаті ходовий поглинається вібрація і процес передачі її на кузов автомобіля стає неможливим. Відсутність ходової та кріплення коліс до кузова безпосередньо призвела б до сильного розгойдування автомобіля до небезпечних амплітуд, що в результаті постійно порушувало б цілісність кузова транспортного засобу.
Комплектація ходової частини автомобіля
Необхідно розібратися, з яких елементів складається ходова частина автомобіля. Це питання актуальне для багатьох автолюбителів, які бажають досконально розумітися на влаштуванні свого транспортного засобу. Існують певні деталі, що визначають ходову частину автомобіля та забезпечують необхідний рівень діяльності даного вузла.
Конструкція ходової частини складається з кількох основних елементів, відповідальних за її діяльність.
Рама та кузов
Для багатьох, хто цікавиться комплектацією ходової частини транспортного засобу, важливо пам’ятати про раму та кузов машини. Дані частини є каркасом для кріплення решти всіх деталей. Багатьма виробниками легкових автомобілів кузов використовується як основний елемент, що забезпечує кріплення ходової частини транспортного засобу. Від міцності матеріалу, що використовується для виготовлення кузова та рами, залежить те, наскільки стійкою буде машина до вибоїн та ям на дорожньому покритті.
Підвіска
Розбиратися у пристрої ходової частини автомобіля неможливо без згадки такого елемента її конструкції, як підвіска. Основним функціональним призначенням даного елемента є погашення енергії зіткнення з різними нерівностями дороги. Досягнення даного ефекту здійснюється за рахунок спеціальної ходової конструкції, при якій відсутня жорстке з’єднання її елементів з кузовом транспортного засобу.
На термін експлуатації підвіски безпосередньо впливають умови використання автомобіля. Регулярна їзда бездоріжжям природно призведе до швидкого виходу з ладу ходової частини транспортного засобу. Автовласникам, які активно експлуатують автомобіль для поїздок з неякісного дорожнього покриття, знадобиться регулярна перевірка в автосервісах даного вузла своєї машини. Такий підхід дозволить суттєво збільшити термін експлуатації ходової частини автомобіля.
Існують два основні види підвісок:
- Незалежна;
- Залежна.
Для тих, кого цікавить схема ходової частини транспортного засобу, рекомендуємо звернути увагу на напівзалежну підвіску. Але, хочемо звернути вашу увагу, що таке вид деталі, як правило, відноситься до залежних її різновидів.
На сьогоднішній день залежний вид підвіски вважається максимально застарілим варіантом. Її використання переважно відбувається на вантажних чи позашляхових моделях автомобілів, рідше – на легкових транспортних засобах. Вивчення принципу роботи даної підвіски дозволяє максимально розібратися в призначенні ходової частини транспортного засобу. Основна конструктивна деталь ходової – це спеціальні ресори, які виконують функцію амортизатора. Візуально ця деталь складається з низки сталевих листів з великою пружинністю, які забезпечують погашення вібрацій від нерівностей дорожнього покриття.
Також є залежний вид підвіски, в комплектації якої використані спеціальні пружини замість ресорів. Така підвіска вважається більш комфортною для експлуатації, так як пружини мають значно менші розміри на відміну від ресорів.
При комплектації ходової частини легковика можливе використання незалежної підвіски. Основна особливість даної деталі полягає у наявності власного кріплення кожної осі. Така конструкція забезпечує окреме поетапне погашення вібрації.
Мости
Ще одним елементом, який дозволить детальніше розібратися в тому, що таке ходова в автомобілі, є мости. Це частина конструкції, що входить у пристрій ходової, і забезпечує з’єднання коліс між собою. У вантажних та легкових автомобілях кріплення мостів мають відмінність між собою. У легкових моделях мости кріпляться безпосередньо до кузова, а у вантажних – до рами.
Наявність мостів у конструкції ходової частини транспортного засобу передбачено не так. Їхня основна мета полягає у утриманні маси автомобіля та всіх його пасажирів. Саме тому для виробництва мостів використовується виключно міцний матеріал високої якості.
Колеса
Кожен елемент ходової частини транспортного засобу має важливе значення. Але, варто зазначити, що колеса перші приймають він удар від нерівностей дороги. Більш плавне та обережне водіння транспортного засобу позитивно позначається на збільшення терміну експлуатації коліс.
Тепер ми ознайомилися з основними елементами ходової частини транспортного засобу, які забезпечують його більш комфортний рух дорогами будь-якої якості. Тепер слід розібратися з основними принципами функціонування даного вузла.
Як працюють ходова частина в автомобілі?
Очевидним фактором є функціонування ходовки за певним принципом.
Щодо комфорту, то важливу роль у його забезпеченні відіграє саме підвіска. Її функціональним призначенням є ліквідація вібрації, що виникає під час руху або попадання коліс автомобіля в ями або на вибоїни. В даному випадку підвіска є елементом страхування, що запобігає перевороту автомобіля. Характер з’єднання між підвіскою та колесом легко відстежити за описом ходової частини транспортного засобу. Кріплення колеса здійснюється через амортизатор, який розтягується та стягується в процесі влучення коліс у ями.
Кожна деталь у ходовій частині транспортного засобу забезпечує певний рівень комфорту як водія, так пасажирів. При цьому не варто досконально розумітися на технічних характеристиках ходової частини автомобіля для того, щоб певні елементи вузла в автомобілі досконало виконували своє функціональне призначення. Але наявність таких знань, очевидно, не стане зайвою. З їхньою допомогою можна буде суттєво продовжити ресурс запчастин, тим самим збільшивши термін їх експлуатації.
Основні причини несправності ходової частини авто та особливості їх діагностики
Розібравшись в особливостях ходової частини, стало очевидно, що даний елемент є основним у конструкції, що забезпечує плавну їзду по дорожньому покриттю будь-якої якості. У цьому процесі основна роль виконується будь-яким видом підвіски, будь то залежна чи незалежна. Вона відразу піддається сильним навантаженням. Саме тому ходова частина в транспортному засобі може часто ламатися. Для того, щоб несправність даного вузла в автомобілі не стала сюрпризом, рекомендується регулярно проводити діагностику в спеціалізованих СТО. Це дозволить своєчасно виявляти зачатки проблеми та запобігати появі несподіваних поломок.
Для тих, кому цікава конструкція ходової частини машини, рекомендуємо звертати увагу на її найчастіші поломки. Для залежної підвіски – це поломка амортизаторів чи ресорів. Факторів, які спровокували даний вид несправності, існує два: фізична деформація самої деталі або витік змащувального матеріалу.
Для незалежної підвіски характерні самі проблеми. Тільки особливості її конструкції сприяють зменшенню ефективності лише одного колеса.
Обов’язкова процедура, що гарантує той факт, що при повноцінному ремонті ходової частини автомобіля може працювати значно довше, це діагностика. Оптимальною періодичністю є проведення цієї послуги один раз на півріччя. Ідеально для діагностики підходить період «перевзуття» на зимові чи літні шини. При даному виді обслуговування автомобіля майстри можуть ретельно оглянути всі елементи ходової частини щодо їх функціонування.
Проведення діагностики дозволяє більш досконало розібратися в тому, що входить до конструкції ходової частини транспортного засобу. Як правило, проведення діагностичних заходів полягає у перевірці таких деталей як:
- Амортизатори;
- Пружини;
- Елементи кріплення;
- Підшипники;
- Гальмівні системи;
- Гідросистеми;
- Диски шин;
- Гальмівні колодки та барабани і т.д.
Найбільш поширені поломки ходової частини автомобіля
Ідеальним рішенням, що забезпечує максимально тривалий термін експлуатації деталей ходової частини є регулярна діагностика. Однак, варто зауважити, що проведення даної маніпуляції не завжди є можливим. При прояві наступних неполадок рекомендується негайно відвідати спеціалізований автосервіс для діагностики:
- Нестійкість автомобіля на дорозі та занесення його у певний бік. У разі порушена схема ходової частини. Причинами цього виду несправності можуть бути такі чинники: порушення структури передніх коліс, стрімка зміна показань тиску, надмірне зношування або дисфункція розташування переднього та заднього моста.
- Збільшення вібрації під час влучення колеса у вибоїну. Ця ознака вказує на несправність однієї з деталей, що входять до складу ходової частини машини – амортизатора або ресора. Найчастіше цьому сприяє їх знос.
- Поява звуку при водінні автомобіля. У разі уваги вимагають амортизатори. Висока ймовірність виходу з ладу.
- Під час гальмування чути скрипи. Це також свідчить про вихід з ладу амортизаторів або ресор. Також ще однією причиною несправності може бути поломка такої деталі ходовки, як стабілізатор або кріплення амортизатора.
Тепер ви розібралися, що таке ходова частина транспортного засобу. Ця інформація стане великою підмогою у належному догляді за своїм автомобілем. І як результат, транспортний засіб забезпечуватиме вам комфортне водіння і авто матиме тривалий термін експлуатації.