Принцип роботи ГБО 4 покоління
Четверте покоління газобалонного обладнання для автомобілів, яке прийшло на зміну третьому, зазнало багатьох змін. Було враховано всі недоліки та нарікання з боку автовласників на адресу ГБО 3. Це зробило нове покоління не тільки потужнішим, а й екологічним.
Що входить до комплектації ГБО 4?
Сучасне газобалонне обладнання для автомобіля включає:
- Газовий балон – найбільший елемент системи. Його вибір вимагає ґрунтовного підходу та певних знань.
- Мультиклапан або «мульт», що виконує роль запірної арматури та датчика рівня газу. Відповідає за безпеку газової системи під час експлуатації.
- Магістралі, які бувають витратними (від ВЗП до мультиклапану або балона) та заправними (від бака до редуктора). Випускаються мідними, алюмінієвими, термопластиковими. Останній варіант найнадійніший.
- Редуктор, що підбирається з урахуванням потужності двигуна транспортного засобу.
- Газові форсунки, що здійснюють дозування палива, що подається. Задіяні в паралельному чи послідовному розподільчому впорскуванні суміші. Випускаються із різних матеріалів. Відрізняються швидкістю спрацьовування та конструктивним виконанням. Кількість форсунок, що встановлюються, безпосередньо залежить від кількості циліндрів двигуна.
- Мікрокомп’ютер для керування всього комплексу.
Це не повний перелік комплектації. Газобалонне обладнання обов’язково забезпечене кнопкою, що перемикає роботу двигуна з бензину на газ і навпаки, контролюючими датчиками, газовими та тосольними шлангами і т.д.
Робота ГБО нового покоління
Автомобіль, оснащений газобалонним обладнанням останньої версії, заводиться від бензину і перемикається на газ після досягнення заданої температури нагрівання рідини, що охолоджує:
- Коли автовласник заводить транспортний засіб, двигун запускається не на газі, а бензині. Цей режим підтримується, доки газовий редуктор не нагріється до 40 градусів.
- Дотримання вищеописаних умов призводить до отримання мікрокомп’ютер відповідного сигналу. Температура визначається індивідуально. Рівень виставляється таким, щоб забезпечити стабільну роботу двигуна.
- Бензин перестає подаватись. Починає здійснюватись подача газу.
- Балон містить рідкий пропан-бутан, що перетворюється на газоподібну суміш редуктором-випарником.
- У двигун автомобіля газоподібна суміш надходить через калібровані отвори форсунок. Упорскування здійснюється виключно за командою ЕБУ.
- На певних підвищених оборотах може відбуватися довприск бензину у розмірі від 1 до 20%.
Електронний блок керування регулює тривалість та час роботи форсунок. Самостійно вони не працюють. Такий принцип роботи ГБО 4 покоління дозволяє досягти економічної витрати газу.
Основні переваги
Нове ГБО, що прийшло на зміну старим версіям, має безліч незаперечних переваг перед попередниками:
- Повна відсутність «бавовни», які видавали двигуни під час роботи на газобалонному устаткуванні старших поколінь;
- відсутність втрати потужності двигуна при перемиканні режиму роботи від бензинового живлення на газове;
- Управління форсунками за допомогою ЕБУ дало можливість витрачати газ більш економічно та продуктивно;
- Плавність керування транспортним засобом стала невідмінною від режиму роботи двигуна на бензині;
- Двигун працює значно еластичніше і плавніше, ніж на бензині, оскільки при роботі на газі відсутня детонація;
- Термін служби двигуна збільшується, оскільки через відсутність детонації масло двигуна на 30-40% довше і краще зберігає свої мастильні властивості, не з’їдається детонацією зі стінок циліндрів, не забруднюється продуктами горіння, що містяться в бензині.
Перелічені переваги наочно демонструють те, що технології не стоять на місці і користування газобалонним обладнанням стає набагато комфортнішим.
Які недоліки і як вони вирішуються?
Переваги нової версії не виключають наявності деяких недоліків.
Примусовий запуск бензину
Запуск двигуна відбувається саме на бензині, а вже після досягнення потрібної температури нагріву рідини, що охолоджує, перемикається на газ.
Що ж робити, якщо бензиновий бак порожній? Логічно припустити, що завести машину просто не вийде навіть за повного газового балона. Деякі автомобілісти, зіштовхуючись із подібним, починають дзвонити в службу евакуації чи друзям, просячи привезти бензин чи відбуксирувати авто на станцію технічної підтримки.
Ситуація видається безвихідною, але це не відповідає дійсності. Проблему можна вирішити та завести транспортний засіб навіть із порожнім бензобаком:
- Затисніть та утримуйте кнопку перемикання палива під час вимкненого запалювання.
- Не відпускаючи кнопку, починайте заводити автомобіль за допомогою ключа запалювання.
- Коли авто заведеться, не відпускайте ще деякий час. Потрібно дати мотору трохи прогрітися.
Описані вище маніпуляції дозволяють завести авто від газу в екстреній ситуації. Виробники газобалонного обладнання радять не зловживати цим способом. Кількість запуску двигуна від газу згідно з існуючою думкою обмежена і в залежності від обладнання може передбачати навіть всього 5 або 10 таких запусків. Якщо це число вичерпано, необхідно здійснити збір через мікрокомп’ютер.
Але, що найважливіше в цій ситуації, це необхідність завжди тримати в бензиновому паливному баку не менше ніж 25% палива від його обсягу.
Це потрібно для того, щоб бензиновий паливний насос ефективно охолоджувався і не перегрівався, оскільки при роботі на газі сама бензинова паливна система теж працює, хоч і не подає паливо в двигун.
Висновок
Існуючі мінуси ГБО 4 можна «виправити», якщо дотримуватися простих рекомендацій. Якщо говорити про обладнання в цілому, воно перевершує за показниками потужності та економічності попередні версії, а управління стало невідмінним від бензинового.