Не крутить стартер: у чому причина і що робити?
Зміст:
- Які ознаки несправності стартера?;
- Чому не крутить стартер?;
- Стартер клацає, але не крутить;
- Стартер не крутить «на гарячу»;
- Методи аварійного запуску двигуна, якщо не працює стартер;
- Аварійний запуск двигуна на передньопривідних авто з механічною КПП.
Не крутить стартер. Бувають ситуації, коли навіть дбайливі автолюбителі стикаються із проблемою непрацюючого стартера. Факторів, які вплинули на несправність деталі, може бути багато. Серед них виділяють недостатній заряд акумулятора, дисфункції реле, що втягує, маленька провідність серед контактів схеми, банальні механічні пошкодження самого стартера та інші. Розбираючись у цьому, що з причина поломки, найчастіше можна самостійно, без допомоги сервісних центрів, провести ремонтні роботи. Спробуємо більш докладно розібратися в тому, що може призвести до виходу з ладу стартера і які способи його відновлення.
Які ознаки несправності стартера?
На функціональність двигуна внутрішнього згоряння впливає як стартер. Але про його несправний стан говорять такі ознаки:
- Не запуск стартера;
- Включення стартера відбувається і супроводжується характерними клацаннями, але при цьому запуск колінвалів ДВЗ не відбувається;
- Спостерігається включення в роботу самого стартера, що супроводжується слабкими обертаннями колінчастого валу, інтенсивність якого недостатня для запуску ДВЗ;
- З’являється характерний металевий скрегіт шестірні бендикса, що утворюється через відсутність зачеплення з коленвалом.
Такі прояви характеризують причини несправностей транспортного засобу, пов’язані з виходом із ладу саме стартера. Якщо жодна з ознак не підходить, то проблему треба шукати в інших вузлах і системах автомобіля.
Чому не крутить стартер?
Зазвичай, правильні відповіді очевидні питання лежать лежить на поверхні. Якщо брати до уваги нашу проблему, то відсутність обертальних рухів маховика часто спровокована банальною розрядкою АКБ. Це не є ознакою поломки стартера. Але перед початком глобальнішої діагностики рекомендується в першу чергу перевірити рівень зарядки акумуляторної батареї. Якщо причина несправності кралася у цьому, то ми вас вітаємо! Звичайне заряджання АКБ дозволить вирішити проблему. І, до речі, відправляючи акумулятор на зарядку, не забудьте перевірити кількість в ньому електроліту, яку за необхідності потрібно заправити.
Фахівці виділяють ще один випадок відсутності прокручування стартера. У деяких старих моделях автомобілів існують, так би мовити, «вроджені», набуті особливості їхнього оригінального іммобілайзера. Для визначення саме цієї помилки потрібно підключити живлення АКБ безпосередньо на стартер. У разі справності деталі він повинен працювати як налагоджений механізм. Як правило, представники офіційних дилерів здійснюють заміну іммобілайзера за гарантією без проблем.
До основних причин, що спровокували вихід із ладу стартера, відносяться:
- Відсутність або переривання контакту на ланцюгу стартера, який з’явився внаслідок неякісної фіксації болтової затяжки, або внаслідок корозій. Як показують статистичні дані, більшість поломки стартера пов’язана саме з порушеннями та пошкодженнями електричної схеми в авто. Для її усунення потрібно провести огляд ланцюга електроживлення на самому стартері та на клемах та колодязях просто підтягнути болти. Також на керуючому приводі, який веде до стартера, за допомогою мультиметра необхідно буде перевірити наявність напруги. Для цього потрібно замкнути стартер безпосередньо.
- Несправності з реле, що втягує, на стартері, визначити які можна шляхом проведення діагностики реле, спрямоване на виявлення коротких замикань, обриву обмотки або механічних пошкоджень.
- Замикання у самій обмотці. Як правило, ця причина характерна для старих стартерів, тривалий термін експлуатації яких негативно позначився на ізоляції обмотки та привів до прояву коротких замикань. Також ще однією з причин може стати механічне пошкодження та вплив на деталь засобів агресивної автохімії.
- Відсутність контакту у самому замку запалювання, яке супроводжується не спрацюванням стартера при обертанні ключа. Пошкоджені контакти в замку не здійснюють передачі струму, яка необхідна для запуску електродвигуна. Визначається ця причина використанням мультиметра. Рекомендується паралельно перевірити функціональність запобіжників контактної групи.
- Пробуксовує муфта вільного ходу приводу стартера. Для усунення несправності потрібно замінити механічний привод деталі.
- Тугий рух приводу з різьблення валу. Розбирання стартера з подальшим проведенням його різьблення від масляних рідин та бруду дозволить відновити роботу деталі.
Трапляються такі випадки, коли стартер все-таки приводить у дію колінний вал, але його оборотів не вистачає для швидкого запуску ДВЗ. У цьому випадку причини несправності можуть бути такі:
- Відсутність в’язкості моторного масла, спровокована не співвідношенням із низькою температурою на вулиці. Сильний мороз згущує олію, запобігаючи необхідної інтенсивності обертання колінного валу. Виправити ситуацію допоможе лише заміна олії.
- Низька потужність акумулятора. При залишковій потужності колінний вал не обертатиметься з необхідною інтенсивністю. Заміна АКБ або її дозаряджання усунути несправність.
- Дисфункція контактів на щітках або слабка затяжка проводів, що йдуть до стартера. Перевірка щіткового вузла, при необхідності заміна самої щітки, регулювання натягу та чищення колекторів відновлять функціональність деталей.
Існують і нестандартні фактори, які можуть призвести до поломки стартера:
- Пошкодження цілісності дроту керування, що підходить до стартера. Ремонт – це лише його заміна.
- Порушення фіксації магнітів у статорі самого стартера. Для усунення причини знадобиться розбирання деталі та зворотний монтаж магнітів на свої місця.
- Вихід з ладу запобіжників є рідкісною причиною відмови стартера, але при цьому має право на існування. Для відновлення роботи стартера вимагатиме перевірка витратних деталей і заміна вийшли з ладу на робітники.
- Погана фіксація поворотної пружини на реле стартера, що втягує, яку всього лише потрібно повторно встановити.
Стартер клацає, але не крутить
Дуже часто поломки стартера пов’язані з дисфункцією або пошкодженням цілісності реле, що втягує. Прояв характерних клацаючих звуків під час запуску транспортного засобу походить саме через неї. Що може бути причиною їхньої появи?
- Порушення цілісності силового дроту, що з’єднує тягове реле та обмотку стартера. Для відновлення діяльності стартера знадобиться його заміна.
- Зношеність щітки або втулки самого стартера передбачає обов’язкову заміну.
- Замикання або обрив обмотки стартера або обмотки якоря призводить до непридатного стану стартера, що вимагає обов’язкової заміни.
- Деформація або наявність механічних пошкоджень на вилці Бендикс. Залежно від стану деталі можна буде обійтися заміною лише виделки, або всього бендикса.
Стартер не крутить «на гарячу»
Бувають такі випадки, коли автомобіль після простою заводиться легко. А ось запустити його двигун, що нагрівся, стає проблемою. Причина несправності такого плану у здатності втулок стартера, які під впливом високих температур розширюються. Це призводить до того, що вал починає підклинювати і не здійснює обертальних рухів. Цей вид поломки спровокований неправильно підібраними втулками. Тому дуже важливо використовувати деталі, рекомендовані посібником з експлуатації автомобіля.
За високих температур повітря важливо пройти діагностику всіх контактів електросистеми транспортного засобу. Важливо звернути увагу на стан клем АКБ, основне та реле стартера, що втягує, і привести їх у належний стан. Для цього необхідно провести їх знежирення та ретельне чищення. Це дозволить уникнути слабкого контакту, який може утворитися через контакт високих температур.
Методи аварійного запуску двигуна, якщо не працює стартер
Якщо під час запуску транспортного засобу стартер не клацає і не видає жодних звуків, що позначають його робочий стан, змусити працювати ДВС можна безпосередньо. Такий метод запуску двигуна не найкращий спосіб, але він є допоміжним у разі аварійної ситуації, що вимагає негайного запуску машини.
Класичний варіант алгоритму дій для запуску ДВС безпосередньо передбачає:
- Встановлення транспортного засобу на нейтральну швидкість і гальмо стоянки;
- Включити запалення шляхом здійснення повороту ключа у замку;
- Відкрити капот для отримання доступу до моторного відсіку;
- Демонтаж повітряного фільтра з місця водія (це забезпечить доступ до контактів стартера);
- Зняти фішку, яка поєднує контактну групу;
- Зафіксувати клеми стартера за допомогою металевого предмета.
Якщо в машині АКБ заряджена та інші вузли функціонують у повному обсязі, то ці дії допоможуть швидко привести в робочий стан транспортний засіб. Залишиться поставити на місце повітряний фільтр та фішку, що веде до контактної групи.
Цікавим фактом є в цій ситуації те, що після таких маніпуляцій, як правило, ДВС надалі запускатиметься просто з ключа запалювання. Але варто розуміти, що проблема на цьому не вважається за вирішену. Необхідно обов’язково пройти діагностику, визначити причину несправності та усунути її.
Аварійний запуск двигуна на передньопривідних авто з механічною КПП
Цей спосіб теж підходить для аварійного запуску автомобіля з неробочим стартером. Єдиною умовою є можливість його проведення виключно з передньопривідними машинами та з механічною КП.
Необхідний алгоритм послідовних дій:
- Підйом за допомогою домкрата передньої частини кузова транспортного засобу.
- Вивернути назовні одне з коліс до упору.
- Зафіксувати кілька разів буксирувальний трос на покришці в 3-4 обороти таким чином, щоб залишалося близько півтора метра вільними. У разі відсутності буксирувального троса, можна скористатися міцною мотузкою.
- Встановити на коробці перемикання третю швидкість.
- Повернути ключ у замку запалювання.
- Швидко та сильно потягнути за кінець троса, який зафіксовано на колесі.
- Встановити нейтральну передачу без використання зчеплення безпосередньо після запуску автомобіля.
- Опустити транспортний засіб із домкрата після того, як колесо самостійно повністю зупиниться.
Важливо! Слід дотримуватись усіх правил техніки безпеки при проведенні даних маніпуляцій. Такий підхід виключить можливість розвитку травмування у вас, а у автомобіля додаткових несправностей.
Аналогічний метод використовується і для транспортних засобів із заднім приводом. Часто у багатьох перед очима постає картинка з минулого, як раніше за допомогою спеціальної рукоятки заводили старі ВАЗи, розкручуючи стартер. Єдиною відмінністю такого принципу є запуск стартера від півосі, розкручування якої здійснюється у піднесеному стані колеса.
Стартер є одним із основних елементів транспортного засобу. Його функціональне призначення – запуск ДВЗ. Тому поломка цієї деталі є критичною. Але, незважаючи на високу значущість, цей пристрій досить простий, і його поломки часто пов’язані з електрикою: обрив дроту, забруднилися контакти і перервався ланцюг.
У разі прояву ознак несправності стартера, насамперед слід перевірити стан всіх складових частин електропроводки. І обов’язково слід переконатися в тому, чи достатньо заряджено акумуляторну батарею.