Стук при повороті керма
Деякі поломки конструкції транспортного засобу можна виявити за рахунок наявності стуку. Це пов’язано з тим, що деталі виробляють свій термін, через що з’являються зазори, запчастини деформуються. Саме від цих несправностей з’являється стукіт, скрип. Це важливі симптоми того, що машина потребує термінової діагностики. Особливо повинен насторожити стукіт, що виникає, коли повертає кермо. І не має значення, звідки йде стукіт – від рейки керма чи коліс. Від правильної роботи вузла кермової системи може залежати маневреність транспортного засобу. Поломка цього механізму часто призводить до аварії, і щоб запобігти проблемі, потрібно вчасно реагувати на сторонній шум, симптоми несправності.
Стук, що виникає в кермі, з’являється зовсім з різних причин. Однак, як правило, через знос деталей рульової системи:
- ШРУС;
- Рульовий рейки;
- Стійки стабілізатора;
- кермових наконечників;
- Стійки амортизатора;
- Підрамника;
- Карданного валу керма.
Поломка будь-якого перерахованого механізму часто паралізує керування транспортним засобом. Однак, якщо виникає стукіт у кермі під час повороту, не потрібно перевіряти кожну деталь. Необхідно навчитися правильно розрізняти, який механізм стукає у тій чи іншій ситуації. Розглянемо ситуації, а також основні симптоми, що свідчать про несправність елементів кермової системи.
Стук при повороті керма на місці
Якщо двигун заглушений, транспортний засіб нікуди не рухається, просто стоїть на одному місці, а кермо при повороті стукає, це свідчить про те, що потрібно перевірити кожен елемент кріплення до підрамника. У такому разі глухий стукіт можна почути, коли машина взагалі не пересувається. Стук при повороті керма на місці не пропадає, якщо машина рушає і їде з мінімальною швидкістю, стає лише тихіше. Якщо транспортний засіб долає цю швидкісну межу, стукіт пропадає.
Ця проблема вирішується дуже легко. Все тому, що стукіт під час обертання керма з’являється, коли послаблює кріплення рейки керма з підрамником. Щоб усунути несправність, затягуються болти, які стягують це кріплення. Робити це потрібно, користуючись моментом затягування 105 Нм. Якщо маніпуляції не допомогли, це означає, що кріплення справне. У такій ситуації перевіряється затягування болта, що фіксує карданчик до рейки колонки керма.
Стук під час повороту керма, якщо машина стоїть, може з’являтися з таких причин:
- Критично зносилася опорна втулка (найчастіше вона виготовляється із пластику). Зношування даної запчастини призводить до виникнення люфту. Навіть при мінімальному люфті кермо може все одно стукати.
- Зносилися підшипники валу рейки, з’явився у них люфт. Цей люфт часто призводить до стукоту, якщо машина не рухається.
- Між зубами рейки став більший зазор, через який з’явився люфт, а отже, глухий стукіт.
- Наявність глухого стукоту під час повороту керма, коли транспортний засіб не рухається може з’являтися, якщо зношується антифрикційна прокладка. Через це притискний сухар вібрує, стукає по рейці.
Якщо вирішите всі вищезазначені завдання, зможете усунути глухий стукіт.
Стук при повороті керма в русі
Щоб зрозуміти, що означає стукіт у зоні кермового вузла, потрібно правильно його розрізняти. Наприклад, дзвінкий звук виникає, якщо б’ються металеві елементи. Коли стукіт під час гойдання при русі більш приглушений, отже, відбувається биття між металевими та пластиковими деталями. Навіть подібний аналіз звужує кількість місць кермового вузла, де можуть бути некоректно функціонуючі деталі.
Оскільки стукіт під час повороту керма, якщо машина рухається, часто з’являється від зносу ШРУС, вивчимо спочатку цей випадок. Як правило, звук з’являється в зовнішньому вузлі, якщо кермо при русі авто повертається до кінця свого ходу. Також при повороті вправо обов’язково з’являється стукіт у лівому ШРУСі і навпаки. Внутрішній ШРУС стукає, коли машина пересувається з високою швидкістю нерівною дорогою. При повороті керма в кожну сторону шарнір усередині не реагує, отже, причина не в ньому. Не в кожному випадку при зносі ШРУС його потрібно змінювати. У певних ситуаціях шарнір просто обробляється мастилом, стукіт пропадає. Тепер розглянемо інші ситуації, коли з’являється стукіт під час руху транспортного засобу.
Стук при повороті керма на нерівностях
Якщо стукіт з’являється, коли машина їде купиною або розбитим дорожнім полотном, не потрібно звинувачувати рейку керма. Найчастіше причиною стуку вважаються зношені кульові опори або втулки стабілізатора. Зумовлено це наступним: коли авто входить у поворот, на стабілізатор покладається сильне навантаження. І, якщо втулки сильно зношені, стукіт виникає під час повороту авто в стабілізаторі через різке навантаження. Зношені кульові опори здатні функціонувати, не подавати симптомів несправності. Однак під час сильного механічного удару коліс про нерівність або купи з’являється стукіт.
Стук на нерівній дорозі, купині з’являється також з інших причин, оскільки слабких ділянок у рульовій системі багато. Якщо шарова, втулки стабілізатора справні, значить, стукіт з’являється через ослаблене кріплення. Таке виникає на різних ділянках кермової системи. Отже, необхідно перевірити кожне з’єднання вузла, переконатися, що деталі кріплення затягнуті, відсутній люфт.
Стукає кермо при гальмуванні
Не в кожному випадку стукіт у рульовій системі з’являється, коли транспортний засіб пересувається. Трапляються ситуації, коли сторонній шум з’являється під час гальмування. Якщо при натисканні на гальмівну педаль з’являється в зоні рульового колеса стукіт, причину потрібно шукати в гальмівному механізмі. У такому випадку стукіт з’являється під час руху з повністю вивернутим кермом або по прямому дорожньому полотну. Обумовлюється це такими причинами:
- Зносилися гальмівні колодки. Якщо вони сильно зносилися, колодки не можуть щільно прилягати до диска, через що з’являється стукіт.
- Деформувалися гальмівні диски. При гальмуванні, коли повертається кермо, з’являється стукіт, оскільки колодки стикаються з нерівною поверхнею. Це теж сприяє появі стукоту, який переходить на кермо.
- Підклинюють супорти, гальмівні поршні. Також можуть стати причиною стукоту керма, коли він повертає, а машина гальмує.
Усі зазначені вище проблеми виникають від негативного на деталі гальмівного вузла механічного навантаження, води, бруду.
Стук при повороті керма до упору
Не має значення, машина пересувається чи стоїть на одному місці. Стук з’являється лише в тому випадку, якщо кермо повністю повертається до упору. Може здатися, що автомобіль працює нормально, оскільки до упору кермо повертається рідко. Але сторонній шум під час повороту керма в сторони свідчить про таке: незабаром з’являться серйозніші проблеми. Сторонній шум з’являється з різних причин:
- Деформувалися приводи коліс. Головна причина появи стукоту при повороті керма до упору.
- Зносилися сайлентблоки чи втулки стабілізатора. При повороті керма починає стукати підвіска.
- Дещо зносилися кульові опори. Визначити проблему можна, якщо повністю провернути кермо до упору.
- Збільшилися проміжки, через які з’являється люфт. Стук в рейці, коли повністю повертається кермо в різні боки.
- Виробилися кермові наконечники. З’явився люфт між цими елементами, тягами, через що виникає стукіт.
- Нерівномірно зносилися гальмівні колодки. З’являється теж стукіт, коли кермо повертається до кінцевої точки.
- Розбалансовані колеса пошкодилися покришки. Через це з’являється стукіт.
Відповідно, якщо сторонній стукіт з’являється з останньої причини, необхідно здійснити балансування коліс, користуючись спеціальним верстатом в автомобільному сервісі. Якщо виною вважаються інші причини, значить, автомобілю потрібний ремонт. Щоб усунути стукіт, змінюються необхідні деталі з критичним виробленням. Це дозволить виключити можливість виникнення вібрації, стороннього шуму.
Куди звернутися, якщо стукає кермо на малій швидкості?
Виконавши всі перелічені маніпуляції, ви не змогли усунути стукіт? Тоді радимо звернутися за допомогою до нашого автомобільного сервісу. Ми маємо спеціальне діагностичне обладнання, працюють професійні майстри. Наші фахівці зможуть визначити, звідки з’являється стукіт під час повороту керма. Діагностику, роботу з ремонту такої несправності фахівці виконають швидко, якісно.