Що таке блокування диференціалу?
Стійкість транспортного засобу на дорозі забезпечується рівномірним розподілом моменту, що крутить, між колесами провідної осі. Погіршення цього параметра відбувається при буксируванні коліс, коли втрачається контакт із дорожнім покриттям. У таких ситуаціях багато хто замислюється про те, що означає блокування диференціала, при якому одне колесо пробуксовує, а друге отримує знижений момент, що крутить. В результаті відбувається нерівномірна робота коліс осі, що призводить до втрати керованості транспортним засобом. Це властиво вільному диференціалу, і для того, щоб не допустити виникнення таких проблем, слід розуміти, для чого необхідне блокування міжосьового диференціалу. Таке технічне рішення сприяє збільшенню передачі моменту, що крутить, роблячи акцент на колесі, яке має максимальне контактування з дорожнім покриттям. Внаслідок цього технічного рішення вдається суттєво покращувати стійкість автомобіля на дорозі, навіть за умови пробуксування одного з коліс провідної осі.
Принцип роботи блокування диференціалу
Конструкція диференціала, як будь-якого іншого виду механізмів, має частини, які рухаються. Інших способів реалізації вузла не існує, тому що передача крутного моменту неможлива без наявності деталей, що обертаються. Таке докладне пояснення дозволило розібратися в тому, що таке блокування диференціала і в чому його необхідність. Далі спробуємо розібратися з тим, як її увімкнути. Алгоритм дій, у разі, простий. У першу чергу потрібно провести приєднання до корпусу механізму однієї з півосей, які передають момент, що крутить, на колесо, яке зчеплене з дорогою. По-друге – необхідно обмежити передачу моменту на сателіти.
Під блокуванням диференціала мають на увазі з’єднання корпусу пристрою з піввіссю, яке може бути повним або неповним. Для першого виду властиво жорстке з’єднання і передача моменту, що крутить, лише на одне колесо. При неповному блокуванні обмежується момент, що крутить, для одного колеса і розподіл на інше. На процес розподілу моменту, що крутить, між колесами впливає коефіцієнт блокування.
Призначення блокування міжосьового диференціалу
Важливим моментом, який варто враховувати, є можливість блокування диференціала для коліс як передньої, так і задньої осей. Такий пристрій гармонійно вписав у конструкцію колісної осі на задніх колесах. Багатьом не зрозуміло, що таке блокування заднього диференціалу. Пояснюємо, це аналогічний механізм, який функціонує в задньопривідних та повнопривідних автомобілях на задній колісній осі. Також варто враховувати, що блокування може виконуватися не лише в паралелі однієї колісної осі, а й між осями повнопривідного транспортного засобу. Тому нескладно розібратися в тому, що таке блокування міжосьового диференціала, що забезпечує розподіл моменту, що крутить, між переднім і заднім мостами автомобіля.
Практичність даного виду пристрою проявляється у можливості збільшення моменту, що крутить, на колісну вісь, яка має максимальне зчеплення з дорожнім покриттям. Завдяки такій здатності колеса отримують більші зусилля та зможуть вивести автомобіль із м’якого ґрунту. Звичайно, визначити момент, коли включати блокування міжосьового диференціала, нескладно. Актуальність даної опції в авто настає під час його руху по дорожньому покриттю, засніженому або бездоріжжю після рясного дощу. Щоб переключити блокування, слід зупинити транспортний засіб і включити нейтральну передачу. Дані запобіжні заходи дозволяють виключити появу механічних пошкоджень у місцях контактування елементів, які забезпечують передачу крутного моменту.
Види блокувань диференціалів
Існує кілька варіантів блокування диференціалів, що дозволяють використання механізму на автомобілях різних класів незалежно від експлуатаційних умов. У разі велику роль грає навантаження на колісну вісь, яка є провідною. На перший погляд, знань про те, що дає блокування диференціала, видається досить. Але це помилкова думка. Важливо мати навички з управління цією функцією залежно від видів блокувань диференціалу, які будуть розглянуті нижче.
Примусове блокування
Проводиться із використанням кулачкової муфти. У більшості випадків принцип функціонування блокування міжосьового диференціала заснований на введення його в дію примусовим включенням. В результаті активації даної муфти відбувається жорстке з’єднання, яке повністю блокує диференціал. Увімкнення кулачкової муфти відбувається такими видами приводів:
- Механічним. Це система важелів із тросами. Блокуються диференціали при перемиканні водієм важеля.
- Гідравлічним приводом, що складається із двох циліндрів. Розберемося з тонкощами того, як відбувається блокування диференціала з цим типом приводу. При переміщенні важеля водієм у циліндрах, які працюють, утворюється гідравлічний тиск. В результаті циліндри приводять у дію механізм блокування диференціалу.
- Пневматичним приводом. Виконавчим елементом у цьому механізмі виступає пневмоциліндр. Високий тиск у ньому провокує вироблення блокування.
- Електропривод, який має електричний двигун. Для закриття муфти водій натискає кнопку, розташовану на панелі приладів, та весь механізм у дію.
Розуміючи всі тонкощі, як працює муфта з різними приводами, легко розібратися в тому, як відключити блокування міжосьового диференціала. Це можна зробити за допомогою важеля або кнопки, залежно від комплектації транспортного засобу. Даний тип блокування застосовується у ходовій частині автомобілів з повним приводом.
Самоблокований диференціал
Оптимальним рішенням між варіантами повного блокування і застосування вільного диференціала вважається диференціал, що самоблокується. Розберемося в тому, як влаштовано блокування такого диференціала. Даний процес здійснюють різні моменти, що крутяться, або кутові швидкості. Другий варіант включає в’язкову муфту, електронне блокування та дисковий диференціал. Найбільш затребуваним серед автолюбителів став дисковий варіант, що функціонує за рахунок сили тертя, що виникає за умови відмінності швидкостей обертання півосей.
В’язкова муфта
Під муфтою в’язкі мають на увазі перфоровані диски, які розташовані поруч один з одним. Одні мають жорстке з’єднання з приводним валом, інші – у рівній кількості, з корпусом самого диференціала. Функціональність дисків здійснюється у рідині на основі силікону за рахунок розташування їх у герметичному корпусі. При підвищеній швидкості обертання приводного валу консистенція рідини набуває твердої форми, що в подальшому призводить до блокування механізму. Для багатьох автолюбителів залишається відкритим питання про те, навіщо потрібне блокування диференціала за допомогою муфти. Продуктивність її роботи між коліс значно поступається іншим аналогічним пристроям. Але, варто відзначити, навіть не зважаючи на його великі параметри, цей вид блокування – це ідеальний варіант для міжосьового механізму.
Самоблокований черв’ячний диференціал
З вищевикладеної інформації можна зрозуміти, які існують три основні види блокування. Тепер необхідно розглянути ще один пристрій, який відрізняється високою чутливістю до змін крутного моменту колеса.
Отже, що робить блокування диференціала черв’ячного типу? Вона розподіляє момент, що крутить, від буксуючого до колеса, що має зчеплення з дорожнім покриттям. Інакше можна сказати, що такий механізм здійснює аналогічну роботу до інших видів блокування. Єдиною відмінністю в даному випадку є часткове виконання блокування зі ступенем, на яку впливають обсяги зменшення моменту, що крутить. Для цього механізму блокування підходять міжколісні та міжосьові диференціали. В обох випадках функціональність пристроїв буде максимальною.