Чому троїть двигун?
Троїт двигун: основні причини та вирішення даної проблеми
Троїння двигуна – це очевидна ознака того, що не всі його циліндри працюють синхронно та ефективно. Коли один або кілька циліндрів «відмовляються» брати участь у роботі, це призводить до відчутної втрати потужності та нерівної роботи двигуна. Причини такої поведінки можуть бути різними: від проблем із системою запалення до зношування поршневої групи. Через неефективне згоряння палива двигун працює з перебоями, що проявляється в характерному “троїні”. Таке явище спостерігається як за низьких, і при високих оборотах. Щоб уникнути серйозних наслідків, важливо вміти розпізнати троїння та вчасно звернутися до фахівця. Розгляньмо, за якими ознаками можна визначити, що двигун працює несправно.
Основні показники троїння двигуна
Зниження потужності – далеко не єдина ознака троїння двигуна. При уважному спостереженні можна побачити інші характерні симптоми. Будь-який працюючий двигун вібрує, це нормально. Однак при троїнні вібрація стає більш інтенсивною та відчутною. Ознаки троїння двигуна, які відчує водій:
- Двигун троїть на неодружених оборотах (як на холодному, так і на гарячому двигуні).
- Двигун втрачає потужність при розгоні або підйомі вгору.
- З’являються провали під час натискання на педаль газу.
- Двигун працює нестабільно під навантаженням.
Виникнення кожної з цих ситуацій обумовлено специфічними умовами роботи двигуна, що призводять до відхилень від нормального режиму.
Основні причини троїння двигуна
Двигун – це складний механізм, де всі елементи взаємопов’язані. Неповне згоряння палива призводить до нерівномірного тиску поршні, викликаючи посилені вібрації. Ця дисбаланс навантажує механізм і свідчить про глибші проблеми в роботі двигуна. Таким чином, можна виділити такі основні причини, що призводять до нестабільної роботи двигуна:
- Кількість бензину, що надходить у циліндри, відіграє ключову роль роботі двигуна. Якщо його занадто багато, то при збільшенні навантаження (натискання на газ) суміш збагачується настільки, що не встигає повністю згоріти через нестачу кисню, викликаючи пропуски запалення. При нестачі палива, навпаки, суміш стає надто бідною, що призводить до втрати потужності та нестабільної роботи двигуна зі збільшенням оборотів.
- Неправильне співвідношення повітря та палива в робочій суміші призводить до нестабільної роботи двигуна. При нестачі повітря, особливо на холодному двигуні, суміш збагачується, що викликає неповне згоряння та пропуски запалювання. Надлишок повітря, навпаки, призводить до збіднення суміші, що також негативно позначається на роботі двигуна та збільшує токсичність вихлопних газів.
- Несправності системи запалення – одна з найпоширеніших причин троїння двигуна. При надто ранньому запаленні іскра проскакує до того, як поршень досягне верхньої мертвої точки, що призводить до передчасного займання суміші та підвищеного навантаження на двигун. Пізнє запалення, навпаки, викликає займання суміші після початку такту випуску, що знижує ефективність згоряння палива і призводить до пропуску запалювання.
- Зниження компресії, викликане природним зношуванням циліндро-поршневої групи, призводить до нестабільної роботи двигуна. Втрата компресії в одному або декількох циліндрах призводить до нерівномірного тиску на поршні, що проявляється у вигляді перепусток запалювання і, як наслідок, троїння двигуна як на холостих обертах, так і під навантаженням.
Отже, троїння двигуна, як правило, викликане або неправильно підготовленою паливно-повітряною сумішшю, або збоями в системі запалювання. Для точної діагностики причин нестабільної роботи двигуна необхідно провести комплексну перевірку паливної системи, системи запалення та системи впуску повітря. Насамперед необхідно діагностувати паливну систему: перевірити тиск палива, стан паливного фільтра, форсунок та паливопроводів. Потім варто звернути увагу на систему впуску повітря: перевірити повітряний фільтр, датчик масової витрати повітря та герметичність патрубків. Якщо ці системи в порядку, то причина троїння може критися в системі запалення: слід перевірити свічки запалення, високовольтні дроти, котушку запалювання та датчик положення колінчастого валу. Розглянемо кожну з цих систем докладніше.
Моментами троїть двигун: поломки запалювання
Нестабільна робота двигуна, що виявляється в троїнні, найчастіше пов’язана з проблемами системи запалювання. Одна з найпоширеніших причин – слабка іскра, яка не здатна спалахнути паливоповітряну суміш навіть при оптимальному її складі. Нагар на свічках запалювання – частий винуватець слабкої іскри. Він утворюється внаслідок різних ситуацій, а саме:
- Тривала робота на неодружених оборотах або при прогріві.
- Зниження компресії.
- Порушення фаз газорозподілу.
- Засмічення форсунок.
- Некоректна робота лямбда-зонду.
Зазвичай, очищення свічок запалення від нагару є першим кроком усунення проблеми троїння двигуна. Нагар на електродах свічки перешкоджає нормальній іскроутворенню, що призводить до пропуску запалювання і, як наслідок, до нестабільної роботи двигуна. Однак, якщо проблема не усувається після очищення свічок, потрібна більш ретельна діагностика.
Пошкоджений ізолятор свічки або наявність механічних дефектів на електродах потребують заміни свічки. Ізолятор захищає центральний електрод від пробою високої напруги, а будь-які пошкодження можуть призвести до витоків струму та нестабільної роботи двигуна.
Особливу увагу при діагностиці троїння двигуна слід приділити високовольтним проводам. Згодом гумова ізоляція проводів старіє та втрачає свої властивості, що може призводити до пробою високої напруги. Для перевірки стану дротів використовують цифровий мультиметр. Нормальний опір дроту може змінюватись в залежності від моделі двигуна, але зазвичай не перевищує 20 кОм. Якщо опір якогось дроту значно нижчий, це свідчить про пошкодження ізоляції та необхідність заміни дроту. Крім того, варто перевірити правильність підключення проводів. Кожен провід має своє маркування, яке відповідає номеру циліндра, яке можна зіставити з маркуванням на кришці розподільника запалювання. Якщо дроти підключені неправильно, це також може викликати пропуск запалювання. У випадку, якщо ізоляція проводів у порядку і вони правильно підключені, слід перевірити працездатність котушки запалювання.
У автомобілях з індивідуальними котушками запалювання, троїння двигуна при навантаженні часто пов’язане з несправністю однієї з котушок. Коли одна котушка виходить з ладу, це призводить до пропуску запалювання у відповідному циліндрі, що негативно впливає на роботу всього двигуна. Для перевірки котушки можна провести простий тест: від’єднати високовольтний провід від свічки, прикласти свічку до маси та спробувати завести двигун. Якщо іскра слабка чи відсутня, котушка несправна. Ще однією потенційною причиною троїння, особливо на холодному двигуні, може бути комутатор запалення. Його несправність проявляється у послабленні чи відсутності іскри. Для перевірки комутатора необхідно оцінити силу іскри на свічці під час прокручування стартером.
Чому троїть прогрітий двигун? Шукаємо причину у системі подачі повітря
Часта причина нестабільної роботи двигуна, що проявляється троїнням, пов’язана з порушенням стехіометрії паливоповітряної суміші через надлишок повітря. Таке явище зазвичай виникає у разі порушення герметичності системи впуску. Двигун, як пилосос, підсмоктує додаткове повітря ззовні через нещільності у впускному колекторі, прокладках або інших елементах системи. Електронний блок управління (ЕБУ), не маючи інформації про підсмоктування повітря, продовжує подавати паливо, розраховане на стандартний об’єм повітряної суміші. В результаті утворюється надто бідна суміш із недостатнім вмістом палива. Неповне згоряння бідної суміші призводить до зниження потужності, збільшення витрати палива і, що особливо характерно для троїння, до нестабільної роботи двигуна.
Перевірити систему впуску на герметичність досить легко. Достатньо перекрити патрубок, що веде до повітряного фільтра, та створити невеликий надлишковий тиск. Якщо в системі є витікання, то при створенні тиску буде чутно характерний шиплячий звук. Визначивши місце витоку, його необхідно усунути. Саме через неї двигун підсмоктує додаткове повітря, порушуючи правильну роботу паливної суміші. Якщо після створення тиску ніяких звуків немає, отже, система герметична і причиною нестабільної роботи двигуна є інші чинники.
Якщо причиною нестабільної роботи двигуна є нестача повітря, то швидше за все проблема криється в забрудненому повітряному фільтрі. Щоб перевірити цю версію, необхідно демонтувати фільтр та оцінити його стан. Якщо після заміни фільтра двигун заробив стабільніше, то причина була саме в ньому. Якщо проблема не зникла, слід звернути увагу на дросельну заслінку. Забруднення на поверхні можуть перешкоджати нормальному проходу повітря, що також може призвести до збіднення паливної суміші. Для усунення цієї несправності необхідно промити дросельну заслінку. Для профілактики рекомендується проводити процедуру при кожному технічному обслуговуванні автомобіля.
Якщо причиною троїння двигуна при нагріванні є нестача повітря, необхідно провести діагностику системи керування двигуном. За допомогою спеціального сканера можна вважати дані з датчика положення дросельної заслінки. Порівнявши фактичне положення заслінки з номінальним значенням, можна виявити можливі відхилення. Якщо датчик видає некоректні дані, то електронний блок управління отримуватиме хибну інформацію про кількість повітря, що надходить, що може призвести до нестабільної роботи двигуна.
Троїння двигуна при розгоні: перевірка паливної системи
Проблеми з паливною системою найбільш відчутні при розгоні автомобіля, коли потрібна підвищена кількість палива. Причини цього можуть бути різні, а саме:
- Забруднення паливних форсунок. Відкладення на форсунках перешкоджають нормальному розпорошенню палива, що призводить до збіднення суміші та зниження потужності.
- Несправність паливного насосу. Зниження продуктивності насоса призводить до недостатнього тиску палива в системі, що також впливає на якість розпилення та подачу палива.
- Засмічення паливного фільтра. Забруднений фільтр перешкоджає вільному проходу палива, що обмежує подачу палива у двигун.
- Проблеми із регулятором тиску палива. Несправний регулятор може призвести до низького або високого тиску палива в системі, що впливає на якість утворення суміші.
- Неякісне паливо. Застосування палива з низьким октановим числом або домішки, що містить, може призвести до детонації, зниження потужності та пошкодження двигуна.
- Проблеми із електричною системою. Обриви дротів, окислення контактів, несправність датчиків або керуючого блоку можуть призвести до неправильної роботи системи упорскування палива.
- Знос паливопроводів. Тріщини або перегини паливопроводів можуть призвести до витоків палива та зниження тиску в системі.
Для вирішення проблеми нестабільної роботи двигуна, спричиненої проблемами з паливною системою, необхідно провести комплексну діагностику. Насамперед слід перевірити електричний ланцюг форсунок на наявність обривів, замикань чи окислення контактів. Також рекомендується очистити паливні форсунки та паливний фільтр від забруднень. Якщо двигун троїть на неодружених оборотах, то додатковою причиною може бути ненадійне з’єднання «маси» з кузовом автомобіля. При русі нерівною дорогою таке з’єднання може періодично розмикатися, що призведе до нестабільної роботи двигуна.
Тепер, коли ви знайомі з основними причинами, через які двигун може троїти, і знаєте, як визначити ці несправності, усунути їх цілком реально. Багато проблем можна вирішити самостійно, наприклад, очистивши паливну систему або перевіривши електричні з’єднання. Однак для точної діагностики та усунення складних несправностей, таких як проблеми з датчиками або електронним блоком управління, рекомендується звернутися до фахівців.
Фахівці автосервісу Гепард у Києві проведуть комплексну діагностику двигуна та точно визначать причину несправності. За допомогою сучасного діагностичного обладнання наші майстри швидко виявлять, чи пов’язана проблема із системою запалювання, паливною системою, датчиками чи іншими компонентами двигуна. Ми маємо великий досвід роботи з різними марками та моделями автомобілів, тому можемо гарантувати якісний та професійний ремонт двигуна.