Графік роботи
Пн — Пт 09:00 — 19:00
Сб 10:00 — 18:00
попередній запис
Top

Що таке ГРМ?

ГРМ це

Газорозподільний механізм ГРМ – що це?

Безперебійна робота двигуна залежить від узгодженості всіх його компонентів. Газорозподільний механізм (ГРМ) відіграє ключову роль, забезпечуючи точну синхронізацію циклу роботи. Завдяки передачі обертального руху від колінчастого валу до розподільного, клапани відкриваються і закриваються в певні моменти, забезпечуючи оптимальний впуск паливної суміші і випуск відпрацьованих газів. ГРМ не тільки керує процесом газообміну, але й впливає на такі важливі характеристики двигуна, як потужність, момент, що крутить, і економічність.

Слід зазначити, що своєчасне обслуговування ГРМ – це запорука довговічності двигуна. Знос ременя або ланцюга ГРМ може призвести до серйозних поломок, таких як загинання клапанів, що вимагатиме дорогого ремонту. Періодичність заміни ременя або ланцюга вказана у сервісній книжці автомобіля та залежить від моделі та умов експлуатації.

Газорозподільний механізм (ГРМ) – це ключовий елемент двигуна, що забезпечує синхронізацію відкриття та закриття клапанів. Його роботу забезпечує привід, виконаний у вигляді ременя чи ланцюга. Ремінь завдяки своїй гнучкості краще адаптується до вібрацій і забезпечує більш тиху роботу двигуна. Однак він має обмежений ресурс і потребує періодичної заміни. Ланцюг, навпаки, міцніший і довговічніший, але створює підвищений рівень шуму. Вибір типу приводу визначається конструктивними особливостями двигуна та його робочими характеристиками.

Принцип роботи та влаштування ГРМ

З того моменту, як колінчастий вал здійснює перший оберт, входить у роботу газорозподільний механізм. Його завдання – забезпечити чітку послідовність процесів: впуск горючої суміші, стиск, робочий хід та випуск відпрацьованих газів. Незважаючи на складність, принцип роботи ГРМ досить простий і однаковий для більшості двигунів внутрішнього згоряння. Крім основних елементів, таких як колінвал, розподільний вал і приводний ремінь (або ланцюг), до складу ГРМ входять інші деталі, які забезпечують його безперебійну роботу, а саме:

  • Клапани. Забезпечують відкриття та закриття каналів для впуску горючої суміші та випуску відпрацьованих газів.
  • Розподільний вал. Обертається і через кулачки впливає на штовхачі або коромисла, керуючи клапанами.
  • Привід розподільного валу. Передає обертання від колінчастого валу до розподільного валу. Ремінь ГРМ найпоширеніший у сучасних двигунах, а ланцюг ГРМ використовують у потужніших двигунах.
  • Механізми приводу клапанів. Передають рух від кулачків розподільного валу до клапанів.
  • Додаткові елементи. Забезпечують правильну роботу клапанів та механізмів приводу.

Завдяки злагодженій роботі всіх компонентів газорозподільного механізму клапани відкриваються і закриваються точно відповідно до заданого циклу. Ключову роль цьому процесі грають кулачки распредвала. При обертанні распредвала кулачки послідовно впливають на штовхачі, рухають клапани. Після завершення такту впуску або випуску потужні пружини повертають клапани у вихідне положення, забезпечуючи надійну герметизацію камери згоряння.

Визначити, який привод ГРМ встановлений на двигуні вашого автомобіля – ремінь чи ланцюг – досить просто. Піднявши капот, ви зможете візуально оцінити конструкцію механізму. Ремінь ГРМ зазвичай легко помітити за характерним зовнішнім виглядом: це зубчастий ремінь, що огинає кілька шківів. Ланцюг же виглядає як металева стрічка із зубами та сполучними ланками. Для точного налаштування газорозподільного механізму на двигунах з будь-яким типом приводу використовуються спеціальні мітки, які вказують на правильне положення колінчастого та розподільних валів. Ці мітки заводяться із заводу і дозволяють майстру точно виставити фази газорозподілу при заміні ременя чи ланцюга.

Мітки ГРМ: як їх виставити?

Робота двигуна – це складний процес, де кожен елемент відіграє свою роль. Мітки ГРМ забезпечують точну синхронізацію руху поршнів та клапанів. При неправильній установці міток порушується фаза газорозподілу, що призводить до зіткнення поршня та клапана. Наслідки такої події очевидні: деформація чи поломка клапанів, пошкодження сідел клапанів і, як наслідок, необхідність капітального ремонту двигуна.

Збиті мітки ГРМ порушують точну синхронізацію роботи двигуна. При незначному зміщенні страждає ефективність згоряння палива, що призводить до втрати потужності та збільшення витрати. Однак, якщо зміщення суттєве, то поршні та клапани стикаються, що призводить до деформації поршнів, поломки клапанів та пошкодження сідел. Ремонт у цьому випадку вимагає повного розбирання головки блоку циліндрів та заміни пошкоджених деталей.

Щоб усунути зміщення міток або перевірити їх точність, необхідно здійснити наступні дії:

  • Визначити розташування міток. Вивчити посібник з експлуатації автомобіля або звернутися до фахівця для точного визначення розташування міток на шківі розподільчого валу та корпусі двигуна.
  • Забезпечити доступ. Підняти автомобіль на домкраті та надійно зафіксувати його. Зняти захисний кожух із ременя ГРМ для забезпечення вільного доступу до міток.
  • Поєднати мітки розподільчого валу. Повертаючи колінчастий вал (наприклад, за болт шківа колінвала або за болт колеса), поєднати мітку на шківі розподільчого валу з міткою на корпусі двигуна.
  • Перевірити мітку колінчастого валу. Зняти заглушку з маховика колінчастого валу та переконатися, що мітка на маховику також збігається з відповідною міткою на корпусі двигуна.

Правильна установка міток ГРМ – лише половина справи. Не менш важливо забезпечити оптимальне натяг ременя або ланцюга. Якщо ремінь занадто слабкий, він може прослизати, що призведе до збою в роботі двигуна і, зрештою, серйозних поломок. Характерний свист – правильна ознака недостатньої натяжки. З іншого боку, надмірна натяжка також негативно впливає на довговічність приводу ГРМ. Підвищене навантаження може призвести до передчасного зношування ременя або ланцюга і, як наслідок, до їх обриву з подальшими пошкодженнями двигуна. Таким чином, для надійної роботи двигуна необхідно дотримуватися балансу: натяг повинен бути достатнім для виключення прослизання, але при цьому не перевищувати допустимі значення.

Знос ременя ГРМ та ланцюга: основні ознаки

Однією з перших ознак того, що з газорозподільним механізмом не все гаразд, можуть стати сторонні шуми. Характерний металевий стукіт, особливо помітний на неодружених оборотах, часто свідчить про послаблення натягу ланцюга ГРМ. Регулювання натяжного ролика дозволить усунути цю проблему. Але важливо пам’ятати, що надмірне натяг може негативно позначитися на довговічності ланцюга. Якщо ж причина свисту криється у зносі ременя, то регулювання натягувача не вирішить проблему, і буде потрібно заміна ременя.

Проблеми з приводом ГРМ можуть проявлятися не лише характерним стукотом чи свистом. Розтягування ланцюга або ременя може призвести до їх прослизання, що порушує синхронізацію роботи клапанів та поршнів. Наслідком цього стають детонація в циліндрах, нестабільна робота двигуна та підвищена витрата палива. Надмірний натяг приводу, у свою чергу, може призвести до перегріву двигуна та прискореного зношування інших компонентів. Загальною ознакою всіх цих несправностей є зниження потужності двигуна.

Як перевірити ремінь та ланцюг ГРМ?

Діагностика несправностей газорозподільного механізму ускладнюється схожістю симптомів із поломками інших систем двигуна. З іншого боку, для своєчасного обслуговування ГРМ важливо як знати, як правильно натягнути ремінь чи ланцюг, а й вміти розпізнавати ознаки їх зносу. Це особливо актуально для ременя, оскільки його ресурс може бути вичерпаний раніше за заявлений термін. Ланцюг же, як правило, виходить з ладу раптово через розрив, тому її знос складніше передбачити.

Визначити ступінь зношування ременя ГРМ можна візуально. Існують спеціальні рекомендації, що дають змогу оцінити стан ременя без його демонтажу. Завдяки армуючим волокнам ремінь ГРМ досить міцний і рідко рветься раптово. Однак згодом на поверхні з’являються тріщини і обриви волокон, що знижує міцність і надійність. Регулярний візуальний огляд допоможе запобігти обриву ременя як на дизельних, так і бензинових двигунах.

Фахівці СТО Гепард у Києві проведуть професійну діагностику та заміну ременя ГРМ вашого автомобіля. Досвідчені механіки мають глибокі знання в галузі ремонту газорозподільних механізмів. Ми точно діагностуємо стан вашого ременя ГРМ та виконаємо його заміну з дотриманням усіх технологічних вимог. Гарантуємо якісне обслуговування та використання оригінальних запчастин.

❶ Де знаходиться СТО Gepard?
Ми знаходимося на вул. Льва Толстого, 63 і Кільцева дорога,4б.
❷ Як зв'язатися з Вами?
Ви можете зателефонувати нам за телефонами:
098-554-99-55 - Окружна
095-554-99-77 — Центр
❸ З якими марками авто працює?
Ми працюємо майже з усіма марками автомобілів
❹ Які ваші головні принципи?
Наші основні принципи - це якість і безпека.
Оберіть мову сайту