Підключення реле поворотів
Встановлення та конфігурування реле миготіння покажчиків повороту
Ви коли-небудь думали, чому поворотники блимають, а стоп-сигнали світяться постійно? Відповідь у роботі спеціального пристрою – реле поворотів. Це невелике електромагнітне реле, яке перериває електричний ланцюг, змушуючи лампочки покажчиків повороту блимати з певною частотою. Чому важливо стежити за справністю реле? Несправне реле може призвести до того, що інші водії не можуть вчасно помітити ваш маневр, що підвищує ризик ДТП. У цій статті ми розповімо, як самостійно перевірити працездатність реле поворотів та замінити його за потреби.
Розташування та функції реле миготіння
Як правило, реле поворотів розташовується в легкодоступному місці під панеллю приладів з боку пасажира. Таке конструктивне рішення значно спрощує процес діагностики та заміни даного елемента. Навіть недосвідчений автомобіліст зможе впоратися із цим завданням, не вдаючись до допомоги фахівця. Крім своєї основної функції, реле поворотів часто виконує і додаткові завдання, що робить його ще більш універсальним компонентом електричної системи автомобіля:
- Відповідає за роботу контрольної лампи на панелі приладів. Ця лампа повідомляє водія про те, який з поворотів включений в даний момент, забезпечуючи додатковий візуальний контроль за маневром.
- Забезпечує синхронну роботу всіх ламп аварійної сигналізації. Завдяки цьому досягається максимальна помітність автомобіля на дорозі в екстрених ситуаціях.
- Створює характерні клацання, що інформують водія про включені поворотники. Цей звуковий сигнал дозволяє водієві зосередитись на дорозі, не відволікаючись на постійну перевірку панелі приладів.
Раніше переривчасте миготіння поворотників забезпечувалося за рахунок нагрівання спеціальних елементів у реле, звідси і назва електромагнітно-теплове. Однак, з розвитком електроніки, такі пристрої поступово пішли в минуле, поступившись місцем більш досконалим електронним переривникам. Сучасні електронні реле на 3 контакти або п’ять не тільки простіші в експлуатації, але й забезпечують більш стабільну роботу незалежно від кількості контактів.
Принцип функціонування та пристрій модуля переривання сигналу повороту
Ми розглянули два принципово різні типи реле поворотів: магнітно-теплові та електронні. Незважаючи на схожу функцію, їх внутрішній пристрій та механізм роботи кардинально відрізняються. Давайте заглибимося в деталі і порівняємо, як кожен із цих типів реле перетворює електричний струм на ритмічне миготіння поворотників.
Магнітно-теплові реле: незамінні елементи в системах керування
Дані пристрої є нехитрою конструкцією, що складається з:
- Циліндричний феромагнітний сердечник. Основа пристрою концентрує магнітний потік.
- Пара контактів. Дві групи рухомих електричних контактів для комутації ланцюга.
- Металеві якорі. Рухливі елементи з феромагнітного матеріалу, що взаємодіють із сердечником.
- Металевий корпус. Захисна оболонка, що забезпечує механічну міцність та електроізоляцію.
Двоконтактне реле поворотів призначене для комутації ланцюгів покажчиків повороту. Завдання однієї контактної групи замикати ланцюг на лампочки поворотників, а інша сигналізує про включення повороту на панелі приладів.
При замиканні ланцюга перемикачем включається магнітно-теплове реле. П’ятиконтактне реле поворотників функціонує на основі теплового розширення ніхромової нитки. При замиканні ланцюга нитка нагрівається, деформуючи якір реле і перемикаючи контакти. Це призводить до короткочасного зниження опору ланцюга та збільшення яскравості ламп. Після охолодження нитки контакти повертаються у вихідне положення, відновлюючи колишній режим роботи.
Схема підключення та конфігурація цифрового реле поворотів 4 контакти
Основою електронного переривника є комбінація електромагнітного реле та електронного ключа. Останній, як правило, реалізований на основі спеціалізованої мікросхеми, що генерує імпульси певної частоти. Ці імпульси подаються на обмотку реле, викликаючи його спрацьовування та розмикання контактів. Таким чином, регулюється частота миготіння покажчиків поворотів.
Електронне реле поворотів функціонує з урахуванням генератора імпульсів. При подачі напруги на реле генератор починає формувати періодичні електричні сигнали, які керують потужним транзистором. Транзистор, у свою чергу, комутує струм у ланцюгу ламп покажчиків повороту, забезпечуючи їхнє миготіння. Така схема дозволяє досягти високої точності регулювання частоти миготіння.
Підключення електромеханічного реле поворотів
Старі добрі магнітотеплові реле поворотів, незважаючи на свою класичну конструкцію, вирізняються дивовижною простотою підключення. На відміну від них, сучасні електронні аналоги вимагають глибшого розуміння електричних схем та точності у роботі з контактами. Неправильне з’єднання проводів під час встановлення електронного реле може порушити його функціонування, а й призвести до серйозних наслідків, до повного виходу з ладу. Перед монтажем будь-якого типу реле, чи то класичне чи електронне, дуже важливо ретельно підготувати всі з’єднання. Контакти мають бути ідеально чистими, без слідів окиснення чи бруду. Навіть нові реле, якщо вони зберігалися за умов підвищеної вологості, можуть мати окислені контакти. Тому перед встановленням рекомендується зачистити контактні поверхні до блиску, використовуючи дрібнозернистий папір наждачки або спеціальний засіб для очищення контактів.
Типові несправності реле поворотів
Перед тим, як діагностувати несправність реле поворотів, важливо розуміти, що зміна характеристик магніто-теплових реле при інтенсивній експлуатації – це нормальне явище. Їх принцип роботи ґрунтується на тепловому ефекті, тому при частій роботі в міському циклі вони можуть перегріватися, що впливає на їх параметри. Однак, повна відсутність реакції покажчиків поворотів, незалежно від того чи проводилося підключення реле 5 контактів або трьох, сигналізує про серйозну несправність, що вимагає ретельної діагностики.
Тріск при роботі реле поворотів – явна ознака несправності, яка часто пов’язана з порушенням електричного контакту або помилками при підключенні. Такі проблеми можуть призвести до серйозних наслідків, таких як обгорання контактів і, як наслідок, до повної втрати працездатності реле. Проте, несправність реле може виявлятися як тріском, а й іншими характерними ознаками.
Збої в системі переривань
Покажчики поворотів, що постійно горять, сигналізують про серйозну несправність в електричній системі автомобіля. Найчастіше це свідчить про замикання в ланцюзі через те, що триконтактне реле поворотів підключено неправильно. Помилки при монтажі реле можуть призвести до того, що контакти постійно замкнуті, не перериваючи подачу струму на лампи покажчиків поворотів. Крім того, поганий контакт між контактами реле може викликати їх перегрів, що з часом призведе до ще більш серйозних поломок. Однак, несправність реле – не єдина можлива причина постійного свічення ламп поворотників. Для точної діагностики та усунення несправності рекомендується звернутися до кваліфікованих спеціалістів СТО Гепард у Києві.
Переривання ланцюга
Якщо покажчики поворотів не функціонують, незважаючи на справне реле поворотів контакту 3, слід звернути увагу на інші компоненти системи. Обірвані дроти, несправний перемикач поворотів або запобіжник, що перегорів, можуть стати причиною такої проблеми. Ретельна діагностика електричного кола допоможе точно визначити місце ушкодження.
Нерівномірний розподіл електричної енергії
Реле поворотів працює за принципом зміни магнітного поля. Коли навантаження на ланцюг зменшується (наприклад, через лампу, що перегоріла), реле спрацьовує швидше, що призводить до збільшення частоти миготінь. Якщо підключення 3 контактного реле поворотів виконано правильно, при цьому ви встановили в автомобіль лампи з більшою потужністю, ніж передбачено системою, то це може призвести до уповільнення частоти миготіння покажчиків поворотів. Більш потужні лампи створюють велике навантаження на електричний ланцюг, через що реле поворотів працює повільніше.