Ознаки несправності клапана вентиляції картерних газів
Діагностика та усунення несправностей клапана ВКГ: практичний посібник
Сучасні двигуни внутрішнього згоряння оснащені численними системами, спрямованими оптимізацію робочих процесів. Вентиляція картера, невід’ємна частина сучасного двигуна, функціонує завдяки клапану вентиляції. Цей елемент не тільки підтримує оптимальний тиск у картері, але й запобігає забрудненню навколишнього середовища, ефективно видаляючи шкідливі речовини, що утворюються в процесі роботи двигуна. Давайте розглянемо принцип роботи цього механізму докладніше.
Вплив клапана вентиляції картерних газів на роботу двигуна
У процесі згоряння паливної суміші частина продуктів згоряння проникає у картер двигуна, утворюючи картерні гази. Ці гази, що містять агресивні хімічні сполуки, змішуються з олією, утворюючи абразивну суміш. Для запобігання негативним наслідкам, таким як збільшення зносу циліндро-поршневої групи та підвищення тиску в системі мастила, застосовується система вентиляції картера з клапаном, розташованим у корпусі клапанної кришки.
Висока температура усередині двигуна відіграє ключову роль у процесі вентиляції картера. Гарячі картерні гази, будучи легшими за холодне повітря, природно піднімаються вгору спеціальними каналами, досягаючи клапана вентиляції. Цей фізичний процес, який називається конвекцією, створює постійний газовий відтік з картера. Завдяки наявності клапана гази повертаються назад до камери згоряння, де догоряють разом з новою порцією палива. Саме тому поломка клапана вентиляції може спричинити глобальні проблеми в подальшій роботі двигуна.
Як улаштований клапан вентиляції картерних газів?
Завдяки своїй простій конструкції клапан вентиляції двигуна відрізняється високою надійністю. Основний корінь його несправності – засмічення. Щоб відновити працездатність клапана, достатньо його ретельного очищення. Конструктивно в КВКГ входять такі елементи:
- Корпус у ньому розміщуються решта складових.
- Поворотна пружина, забезпечує відкриття та закриття клапана.
- Шток передає зусилля пружини на мембрану.
- Кришка запобігає витоку.
- Штуцери вхідний та вихідний для з’єднання елементів.
- Мембрана. Гнучкий елемент, що реагує на зміну тиску та відкриває або закриває клапан.
Незважаючи на різноманітність конструктивних рішень, що використовуються різними автовиробниками, принцип роботи клапана вентиляції картерних газів залишається незмінним: відводити гази з картера двигуна до системи впуску для подальшого допалювання. Неважливо, проходить цей процес через додаткові фільтри чи ні – кінцева мета завжди одна: забезпечити екологічно чисте згоряння палива та знизити шкідливі викиди.
У чому полягає робота клапана вентиляції картерних газів?
Клапан вентиляції газів функціонує повністю пасивно, реагуючи виключно на зміну тиску в картері. Коли тиск картерних газів перевищує допустиме значення, мембрана клапана деформується, відкриваючи канал для виходу газів. Таким чином система вентиляції картера працює без додаткових джерел енергії.
При підвищенні тиску в картері мембрана деформується, передаючи зусилля на шток. Шток, своєю чергою, відкриває клапан, забезпечуючи вихід картерних газів у систему впускання. Як тільки тиск у картері знижується до нормального значення 1Атм, пружина повертає шток у вихідне положення, закриваючи клапан. Таким чином, завдяки узгодженій роботі мембрани та штока підтримується оптимальний тиск у картері.
Несправність клапана вентиляції картерних газів: ознаки та причини поломок
Діагностика несправності клапана вентиляції картерних газів – завдання нелегке, оскільки симптоми його поломки часто перегукуються з ознаками інших проблем у двигуні. Тому для точної діагностики потрібна комплексна перевірка різних систем автомобіля. Основними ознаками несправності КВКГ є:
- Поява вібрації двигуна. Нестабільна робота двигуна може виявлятися у вигляді вібрацій, особливо на холостих обертах або за певних навантажень.
- Характерне шипіння після прогазування. При різкому збільшенні обертів двигуна може виникати звук, що шипить, через витік картерних газів через несправний клапан.
- Нестабільна робота двигуна, що виявляється в коливаннях оборотів на холостому ході, свідчить про наявність збоїв у системі керування двигуном. Двигун не може підтримувати задані оберти, що призводить до відчуття ривків та вібрацій.
- Динамічні характеристики двигуна суттєво погіршуються. Відзначається зниження потужності та тяги в діапазоні 3-5 тисяч обертів за хвилину, що проявляється у сповільненій реакції автомобіля на натискання педалі акселератора.
Щоб ефективно діагностувати та усувати несправності клапана вентиляції картерних газів, необхідно глибоко зрозуміти причини їх виникнення. Основний фактор, що призводить до різних проблем, – Порушення герметичності системи. Розгляньмо це питання.
Розгерметизація клапана вентиляції картерних газів
Порушення герметичності корпусу або зношування ущільнювальних елементів клапана вентиляції картерних газів призводить до підсмоктування атмосферного повітря в систему вентиляції. Наслідком цього стають характерні звукові прояви у вигляді свисту та утруднений пуск двигуна. Причин такої розгерметизації може бути кілька:
- Механічні ушкодження. Заклинювання у відкритому або закритому положенні, зношування або руйнування ущільнювальних елементів, пошкодження корпусу клапана, задираки на робочих поверхнях, пошкодження або руйнування пружини.
- Забруднення та відкладення. Накопичення масляних відкладень, утворення нагару.
- Виробничі дефекти брак матеріалу, помилки збирання.
- Зовнішні дії такі як перегрів двигуна, вібрації, агресивні середовища.
- Інші фактори. Якість моторної олії, режим експлуатації автомобіля, своєчасність технічного обслуговування.
Залежно від того, в якому положенні заклинив клапан вентиляції газів, симптоми несправності будуть відрізнятися. Якщо клапан застряг у відкритому положенні, двигун працюватиме нестабільно. У разі, коли клапан заклинив у закритому стані, слід очікувати утрудненого запуску та плаваючих обертів.
Як перевірити та почистити клапан вентиляції картерних газів?
Діагностика клапана вентиляції картерних газів потребує не лише візуального огляду, а й використання спеціалізованих інструментів та програмного забезпечення для проведення комп’ютерної діагностики. Для перевірки підготуйте наступне:
- Автомобільний сканер. Для зчитування кодів помилок, аналізу даних датчиків та проведення функціональних тестів двигуна.
- Ноутбук. Для підключення сканера та запуску діагностичного програмного забезпечення.
- Спеціальне програмне забезпечення. Розроблено для конкретної марки та моделі автомобіля, дозволяє отримати доступ до розширених функцій діагностики та калібрування.
- Помічник. Для виконання допоміжних операцій, таких як запуск двигуна або нагляд за показаннями приладів.
Найбільш точну діагностику клапана вентиляції картерних газів слід проводити в умовах автосервісу, де є необхідне обладнання та досвід роботи з подібними системами. Однак попередню перевірку можна виконати і самостійно, демонтувавши клапан і оглянувши його на наявність забруднень, особливо в районі вхідного патрубка, де накопичується масляний нагар.
Чищення клапана вентиляції картерних газів потребує акуратності. Рекомендується використовувати м’які очищувачі, наприклад, спиртовмісні розчини, щоб уникнути пошкодження чутливих елементів клапана. Після очищення слід перевірити працездатність клапана, продувши його повітрям через обидва патрубки. Якщо повітря проходить лише в одному напрямку, клапан справний.
Якщо виникли проблеми з клапаном вентиляції картерних газів, довірте ремонт професіоналам СТО Гепард у Києві! Ми гарантуємо точну діагностику та надійний ремонт. Запишіться на зручний для вас час і переконайтеся у високій якості наших послуг.